Czy kawa wypłukuje magnez?

Kolorowe czasopisma, Internet, reklamy codziennie bombardują nas informacjami iż kawa wypłukuje magnez a co za tym idzie, każdy kto pije kawę powinien go suplementować… Warto więc obalić w końcu ten mit – kawa nie wypłukuje magnezu!

Mnóstwo osób sięgając po „małą czarną”, ma poczucie winy. Szczególnie, jeśli to kolejna porcja w ciągu dnia. Od razu przywołuje się wizja, jak ten napój może sprawić, że ciśnienie tętnicze skoczy pod sufit, serce zacznie bić jak szalone, woda ucieknie z ich ciała, pozostawiając je suche jak wiór, i w końcu „z siłą wodospadu” wypłucze im całe mozolnie gromadzone zasoby magnezu…

Prawda na temat kawy jest jednak inna – zgromadzono całe mnóstwo dowodów na to, że jej regularne spożywanie chroni przed wieloma chorobami. Okazuje się, że kawa niesie ze sobą wcale nie mniej korzyści zdrowotnych, aniżeli uważana przez wielu za super-zdrowy napój, zielona herbata.

Osoby pijące kawę mają mniejsze ryzyko: cukrzycy II typu, niektórych nowotworów, choroby Parkinsona, Alzheimera, depresji.

Sama zaczęłam się zastanawiać – skąd to przekonanie o akurat takim związku pomiędzy kawą i magnezem? Z rzetelnie przeprowadzonych badań naukowych? Z obserwacji pacjentów z hipomagnezemią? NIE!!! Z reklam suplementów magnezu!!! I tu z przykrością musimy stwierdzić, że wielu producentów, chcąc sprzedać swój produkt, przedstawia błędne informacje, często wyssane z palca, bazując na zasadzie „ nastraszyć i zaproponować rozwiązanie, czyli swój preparat”.

Jak więc jest naprawdę? W wielu badaniach i opracowaniach wymienia się kawę jako WAŻNE ŹRÓDŁO MAGNEZU w diecie. Cytując jedną z publikacji naukowych: ”Badania wskazują, że ludzie, którzy piją co najmniej 3 filiżanki kawy dziennie rzadziej chorują na cukrzycę i pozytywny wpływ kawy rośnie wraz ze zwiększaniem jej ilości w diecie. Nie jest jasne, jaki mechanizm może być odpowiedzialny za taki związek, ale pod uwagę bierze się głównie na kofeinę , polifenole, MAGNEZ.” Głównym czynnikiem o takim działaniu są właśnie polifenole. Z kolei w innym badaniu skupiającym się na analizie ilości oraz źródłach spożywanego magnezu w typowej diecie dorosłego Amerykanina opisano, że kawa dostarcza 5,3% magnezu dorosłym Amerykanom podkreślając, iż kawa DOSTARCZA a nie ZABIERA magnez.

Odpowiedzmy teraz na pytanie dotyczące „wypłukiwania” magnezu. Faktem jest, iż po spożyciu kofeiny w ilościach odpowiadającym 2-3 filiżankom kawy następuje nieco zwiększone wydalanie magnezu i sodu z moczem, które utrzymuje się przez co najmniej przez 3 godziny, co odpowiada utracie magnezu w ilości 4 mg na dobę . Ale kawa nie zawiera jedynie kofeiny, ma też magnez. Przypominam, że w filiżanka kawy zawiera minimum 7mg magnezu, stąd bilans pozostaje i tak dodatni.

Warto jednak zwrócić uwagę na inny pierwiastek a mianowicie żelazo. Składniki zawarte w kawie mogą wiązać żelazo niehemowe i hamować jego wchłanianie. 150-250 ml kawy wypitej przy posiłku zmniejsza absorpcję żelaza z niego o 24-73%. Dlatego, aby zwiększyć wchłanianie żelaza z pokarmu lub suplementów, należy unikać równoczesnego spożycia kawy.

Udostępnij

4 Replies to “Czy kawa wypłukuje magnez?”

  1. Czy więc w obliczu walorów zdrowotnych kawy, lepiej delektować się gatunkami nisko kofeinowymi czy wysoko kofeinowymi?

    1. Jak wspomniałam w artykule, chociażby naukowcy z uniwersytetu w Birmingham odkryli, że kawa może zapobiegać zanikom pamięci u osób starszych, ponieważ zawarta w niej kofeina zmienia elektryczną aktywność komórek mózgowych wzmacniając fale gamma odpowiedzialne za procesy uczenia się i zapamiętywania. Stąd poleca się kawę ze standardową zawartością kofeiny. Pamiętajmy, że we wszystkim najlepiej zachowac umiar 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *